Eines i sistema de treball

Episodis 1 i 2: orientat a impressió
Els episodis 1, 2 del còmic van ser creats amb eines lliures (fonamentalment Gimp, Blender) sobre Windows XP en un portàtil equipat amb tableta digitalitzadora Wacom. El mètode de treball seguia el sistema clàssic del còmic d'autor orientat a paper: es van realitzar a mà a llapis sobre una llibreta Moleskine i posteriorment es van digitalitzar i tractar, acolorir i combinar amb fotografies amb Gimp. Les mides i resolució de cada entrega estaven previstes per a la seva impressió (tot i que la versió publicada al bloc era de menor resolució per no alentir la descàrrega). Tota la feina digital es va realitzar treballant a casa en condicions de 'calma relativa' (bàsicament treballant de nits).


Episodi 3 i KIDS: 100% digital
La meva disponibilitat va esdevenir progressivament més escassa (ja no podia treballar de nits) per la qual cosa vaig començar a aprofitar les hores mortes durant els meus desplaçaments en tren (trajectes que oscil·laven entre 10 i 20 minuts seguits). L'episodi 3 i les primeres cinc entregues de KIDS introduïren com a novetat que estaven realitzat íntegrament des del tren sobre un netbook Asus T91equipat amb pantalla tàctil, la qual cosa em permetia dibuixar directament en digital i escurçar els temps entre els croquis i els muntatges finals, i també prescindir de la tableta i per tant poder fer l'equip prou portable per treballar al tren. El canvi de dimensions dels documents (més petits en ample i alt) corresponien a un format que es pogués veure bé a la pantalla del netbook.

KIDS cercava tres objectius: desenvolupar un sistema de treball que permetés produir una pàgina setmanal malgrat les grans limitacions del recurs temps, explorar les possibilitats creatives d'un dispositiu mòbil com a plataforma de treball gràfica i fer evolucionar el guió, especialment pel que fa al ritme i a la component autobiogràfica.


KIDS2: Droidcomic
La segona fase de Kids (KIDS2) introdueix un canvi radical en la forma de treballar i en les eines usades. Treballo amb un dispositiu mòbil més àgil i portable. L'experiment consisteix ara en continuar la producció íntegrament sobre un smart phone. Tots els posts de KIDS2 estant realitzats íntegrament sobre un Samsung Galaxy S amb sistema operatiu Android. Dibuixo amb Sketchbook d'Autodesk i faig la retolació dels globus de text i el retoc de fotos amb PicSay de Shinycore Software. D'alguna manera retorno a la llibreta de notes que portes a sobre i on escrius o dibuixes en brut tot allò que et passa pel cap allà on estiguis (el tren, una sala d'espera o un viatge als Andes).

En total vaig trigar un parell d'hores a crear des de zero el post 00 de KIDS2 i enviar-lo al bloc però la  idea és reduir els temps tant com es pugui. Alguns posts són més elaborats i d'altres menys, els temps d'elaboració varien. El canvi de dimensions del document (cada cop més petit) respon una vegada més a la necessitat de visualitzar-lo de forma òptima a través de la pantalla del dispositiu de treball, en aquest cas un telèfon, però també i aprofitant aquesta limitació, a deixar de treballar definitivament en uns originals amb qualitat d'impressió i prioritzar que les entregues es puguin veure de forma òptima directament a la pàgina principal del bloc sense necessitat d'ampliar-les (per tal de poder seguir amb comoditat la narració fent scroll en una mateixa pàgina).

Ara l'objectiu ja no seria simplement aconseguir una publicació setmanal malgrat treballar només al tren sinó aconseguir expressar amb imatges quelcom que pugui tenir la immediatesa propera a un tweet de Twitter, a un moment eureka o a un haiku, i malgrat això que mantingui certa coherència narrativa al llarg del temps.

KIDS2: Tweetcomic
Coincidint amb la setena entrega de KIDS2 s'incorpora el meu vell i bon amic @108milarepa  [Enric Soler Raspall] com a narrador que explica esdeveniments paral·lels de la història via Twitter. A partir d'aquí la trama només es pot seguir llegint el còmic i els tweets. Com en una jam session, tot i que cadascú treballa de forma independent, el material que publica un dels autors condiciona i modifica la línia argumental del que publica l'altre.

Moltes gràcies per compartir aquest experiment narratiu, estilístic i tecnològic!

Jaume Ferrer Rosera
10/3/2011